تاکسی های فرسوده سالانه ۲۹ همت بنزین اضافه می سوزانند
مصرف ماهانه ۶۰ میلیون لیتر سوخت اضافی توسط تاکسی های فرسوده در ایران، بحرانهای اقتصادی و زیستمحیطی جدی ایجاد کرده است. این خودروها نه تنها به افزایش هزینههای سوخت دامن میزنند، بلکه سهم قابلتوجهی در تولید آلودگی هوا دارند. آیا نوسازی این ناوگان میتواند این معضل را کاهش دهد؟
به گزارش رویداد ۳۶۰ به نقل از مهر، ناوگان حملونقل عمومی کشور با چالش فرسودگی گسترده مواجه است. از مجموع یک میلیون و ۱۰۰ هزار دستگاه کامیون، کامیونت و کشنده در حال تردد، حدود ۲۵۰ هزار دستگاه (۲۳ درصد) فرسوده هستند. در بخش اتوبوسها نیز، وضعیت بحرانیتر است؛ به طوری که از ۲۲ هزار اتوبوس درونشهری، ۱۸ هزار دستگاه (۸۲ درصد) و از ۲۳ هزار اتوبوس برونشهری، ۱۳ هزار دستگاه (۵۷ درصد) فرسودهاند.
در ناوگان دولتی نیز، از مجموع ۳۴ هزار دستگاه خودروی دولتی، ۱۱ هزار دستگاه (۳۲ درصد) در وضعیت فرسوده قرار دارند. این چالش در میان تاکسی ها نیز مشهود است؛ ۱۹۰ هزار تاکسی از مجموع ۴۰۰ هزار دستگاه فعال در کشور، یعنی ۴۸ درصد این ناوگان، فرسودهاند.
مصرف سوخت اضافی تاکسی های فرسوده و تأثیر اقتصادی آن
مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه حملونقل مسافر شهری، به مصرف بالای سوخت در تاکسی های فرسوده اشاره کرده و تأکید دارد که این خودروها به تنهایی ماهانه ۶۰ میلیون لیتر سوخت اضافه مصرف میکنند. وی تصریح کرد:
“۲۰۰ هزار تاکسی فرسوده موجود در کشور، هرکدام به طور متوسط ۳۰۰ لیتر سوخت اضافی در ماه مصرف میکنند که در مجموع سالانه به ۷۲۰ میلیون لیتر میرسد.”
این حجم مصرف اضافه، معادل حدود ۲۹ هزار میلیارد تومان هزینه بر اساس نرخ جهانی بنزین است. ضامنی پیشنهاد میدهد که اگر این بودجه به نوسازی ناوگان اختصاص یابد، میتوان به ۹۵ هزار راننده تاکسی تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی ارائه کرد.
تأثیرات زیستمحیطی ناوگان فرسوده
افزایش تردد خودروهای فرسوده نه تنها باعث افزایش مصرف سوخت میشود، بلکه بحران آلودگی هوا را نیز تشدید میکند. آمارها نشان میدهد که سالانه حدود ۷۰۱ هزار تن آلودگی هوا در تهران تولید میشود که ۵۷۸ هزار تن آن ناشی از منابع متحرک آلاینده است.
منابع متحرک سهم قابل توجهی در تولید ذرات معلق و آلایندههای گازی دارند. به عنوان مثال، خودروهای سواری ۱۴ درصد، تاکسی ها ۲.۵ درصد، و موتورسیکلتهای کاربراتوری ۱۰ درصد از ذرات معلق تهران را تولید میکنند. در آلایندههای گازی، سهم خودروهای سواری به ۳۸ درصد، تاکسی ها ۹.۵ درصد و موتورسیکلتها ۲۱ درصد میرسد.
راهکارهای پیشنهادی
برای کاهش این بحران، بهبود کیفیت سوخت و تقویت نظارت بر معاینه فنی خودروها ضروری است. ضامنی تأکید دارد که توجه به معاینه فنی خودروهای شهری و جریمه خودروهای آلاینده میتواند تأثیر بسزایی در کاهش آلودگی و مصرف سوخت داشته باشد. همچنین، نوسازی ناوگان حملونقل عمومی، به ویژه تاکسیها و اتوبوسهای شهری، باید در اولویت قرار گیرد تا از تأثیرات منفی زیستمحیطی و اقتصادی جلوگیری شود.
مطالعه بیشتر:
- اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی افراد
- تاثیر تغییرات قیمت بنزین در مناطق روستایی/ آیا هزینه زندگی بیشتر میشود؟
- تمدید مهلت ثبت نام وام نوسازی تاکسی تا ۲۵ آبان / شرایط و جزئیات دریافت وام تعمیرات خودرو
انتهای پیام