اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی افراد
طرح اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی افراد برای کنترل مصرف و مقابله با قاچاق این ماده استراتژیک، به یکی از پیشنهادات جدی کارشناسان و مرکز پژوهشهای مجلس تبدیل شده است. این طرح به دنبال اصلاح مشکلات ناشی از قیمت پایین و یارانهای بنزین است که موجب افزایش مصرف و قاچاق آن میشود.
بنزین به عنوان یک کالای استراتژیک در دنیای امروز اهمیت بسیاری دارد، چرا که حملونقل و خودروها نقش کلیدی در زندگی روزمره مردم ایفا میکنند. تأمین سوخت مورد نیاز خودروها که عمدتاً بنزین است، برای کشور حیاتی است، اما در سالهای اخیر، به دلیل وابستگی به واردات، با مشکلات جدی در این حوزه مواجه شدهایم و هر ساله میلیاردها دلار در بودجه کشور برای تأمین بنزین اختصاص مییابد.
اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی افراد
کارشناسان معتقدند عوامل متعددی در مصرف بیرویه بنزین در کشور تأثیرگذار هستند. یکی از اصلیترین دلایل، قیمت پایین و یارانهای بنزین است که باعث افزایش مصرف و زمینهسازی برای قاچاق آن میشود. تفاوت چشمگیر قیمت بنزین در داخل و خارج از کشور، قاچاق آن را جذاب کرده است. در همین راستا، مرکز پژوهشهای مجلس طرح اختصاص سهمیه بنزین به هر نفر و کد ملی را به عنوان راهکاری برای حل این مشکلات پیشنهاد کرده است.
به گزارش رویداد ۳۶۰ به نقل از ایسنا، حامد یزدیان، نماینده مجلس، با تأکید بر جدیت موضوع بنزین، معتقد است که باید سیاستگذاریهای صحیحی در این زمینه اتخاذ شود و تبعیضهای یارانهای برچیده شود. وی بیان کرد: دولت در حال پرداخت یارانه بالایی در حوزه بنزین است. به همین دلیل نیاز است به توزیع عادلانه این یارانه در جامعه بپردازیم و تبعیض را در این زمینه از بین ببریم.
وی ادامه داد:
باید سیاستی اتخاذ کنیم که همه مردم از یارانه بنزین به صورت عادلانه برخوردار شوند و زمینه بی عدالتی از بین برود. اختصاص سهمیه بنزین به کد ملی افراد می تواند کمک کننده باشد. در این روش، هر فرد صرف نظر از این که خودرو دارد یا نه از سهمیه بنزین یارانه ای به میزان مشخصی در ماه بهره مند میشود.
هرکس خودرو بیشتری دارد، یارانه بیشتری میگیرد
این نماینده مجلس گفت: سیاستی که در بالا توضیح داده شد، روشی منطقی برای توزیع عادلانه یارانه بنزین در کشور است. اختصاص سهمیه بنزین به خودرو که تا الان در کشور اجرا می شده است، جای سوال دارد. زیرا در این روش، هر فردی که خودروی بیشتری دارد، از یارانه بالاتری هم بهره میبرد.
یزدیان گفت:
منطقی و عادلانه است که سهمیه بنزین به فرد تعلق بگیرد و هر کسی سهمیه مشخصی از بنزین یارانه ای در کشور داشته باشد. اختصاص سهمیه بنزین به فرد روش راحت و منطقی ای برای توزیع عادلانه یارانه بنزین در کشور است. البته این روش در عین سادگی از حساسیت برخوردار است و باید با کار کارشناسی و ایجاد زیرساخت های لازم به سمت اجرای آن برویم.
وی ادامه داد: اختصاص سهمیه بنزین به نفر علاوه بر این که به عدالت نزدیک است، به لحاظ کنترل مصرف نیز برایمان مزیت دارد. در این روش، هر فرد میزان مشخصی از سهمیه بنزین یارانه ای در ماه در اختیار دارد و به همین دلیل ضرورت دارد به مدیریت مصرفش بپردازد تا مجبور به خرید بنزین آزاد نشود.
این نماینده مجلس گفت:
ناترازی را الان در لایحه بودجه ۱۴۰۴ میبینیم، به ویژه این امر در زمینه درآمدها و هزینه های حوزه بنزین مطرح است. به نظر می رسد، دولت نیز طرحی را برای حل و فصل مشکلات در حوزه بنزین مدنظر دارد.
یزدیان گفت: نیاز است در بودجه در خصوص بنزین تعیین تکلیف کنیم و طرح مربوط به اختصاص سهمیه بنزین به نفر را بیاوریم. مرکز پژوهش های مجلس نیز بر اثر کار کارشناسی، به این نتیجه رسیده که سهمیه بنزین به نفر و کدملی اختصاص پیدا کند. در این روش، سهمیه بنزین یارانه ای برای هر فرد در نظر گرفته میشود و بعد از آن قیمت به صورت آزاد محاسبه می شود و باید اجرای این موضوع را در بودجه سال آتی بیاوریم. مجلس نیز در این زمینه همراهی لازم را با دولت خواهد داشت.
مطالعه بیشتر:
- قیمت بنزین سوپر وارداتی / هزینه یک باک بنزین سوپر ۴ میلیون تومان
- قیمت بنزین تعیین تکلیف شد/ جزییات تصمیم دولت در زمینه ناترازی انرژی
- بنزین وارداتی لیتری ۳۸ هزار تومان
انتهای پیام