اقتصاد دیجیتال چیست و چگونه میتواند به رشد کسبوکار شما کمک کند؟
مقدار دادههای در دسترس صاحبان کسبوکار به طور تصاعدی در حال افزایش است و این موضوع به رهبران کمک میکند تا کسبوکارهای خود را متحول کنند اگر که بدانند اقتصاد دیجیتال چیست و چگونه باید آن را برای تحول کسب و کارهایشان به کار ببندند؟
طبق دادههای Statista، حجم دادههای ایجاد شده، ذخیره شده، کپی شده و مصرف شده در سراسر جهان طی دهه گذشته از ۲ زتابایت به ۶۴.۲ زتابایت افزایش یافته و انتظار میرود تا سال ۲۰۲۵ به بیش از ۱۸۰ زتابایت برسد. این دادهها به کسبوکارها امکان میدهند تا به درک عمیقتری از نحوه مقیاسپذیری و خدمات بهتر به مشتریان برسند. اما داده تنها فناوری ایجاد تحول نیست؛ فناوریهای جدیدتر به شرکتها دسترسی بیشتری به محصولات و خدماتی میدهند که میتوانند مدلهای تجاری را شتاب بخشند.
اقتصاد دیجیتال چیست؟
اقتصاد دیجیتال به فعالیتهای اقتصادی گفته میشود که توسط ارتباطات انسان و فناوری آنلاین شکل میگیرند. بنابر تحقیقات Deloitte، اقتصاد دیجیتال به نحوه تأثیرگذاری فناوریهای دیجیتال بر تولید و مصرف میپردازد؛ از جمله اینکه چگونه کالاها و خدمات بازاریابی، تجارت و پرداخت میشوند.
یکپارچگی با اقتصاد عمومی
اقتصاد دیجیتال همچنین به نحوه ادغام فناوریهای دیجیتال با اقتصاد عمومی مرتبط است. به عنوان مثال، یک فروشگاه کوچک ممکن است از بستر تجارت الکترونیک برای گسترش فروش خود به سراسر کشور استفاده کند، یا یک مزرعه با استفاده از پیشبینی روندهای مصرف، تولیدات خود را به سمت محصولات گیاهی تغییر دهد. مدلهای مبتنی بر پلتفرم، مانند Uber یا Airbnb، نشان میدهند که فناوریهای مرتبط چگونه شیوه خرید مصرفکنندگان و انتظارات آنها از خدمات را تغییر میدهند.
رشد اقتصاد دیجیتال
تأثیر مالی اقتصاد دیجیتال با تنوع تعریفها پیچیدهتر میشود. دفتر تحلیل اقتصادی (BEA) آمریکا با روشی میزان تأثیر این اقتصاد را در سال ۲۰۲۲ اندازهگیری کرده است. در این روش، سه شاخص مورد توجه قرار گرفتند: زیرساختها (شامل سختافزار و مواد فیزیکی)، خدمات دیجیتال و نرمافزارهای ارتباطی، و تجارت الکترونیک. طبق گزارش BEA، اقتصاد دیجیتال در سال ۲۰۲۰، ۱۰.۲ درصد یا ۲.۱ تریلیون دلار از تولید ناخالص داخلی ایالات متحده را تشکیل داده که به دلیل رشد در زیرساختها و تجارت الکترونیک بوده است.
چرا اقتصاد دیجیتال برای رهبران کسبوکار اهمیت دارد؟
هر کسبوکاری که از دادهکاوی، هوش مصنوعی، بلاکچین، اینترنت اشیا، رایانش ابری، یا هرگونه خدمات اینترنتی استفاده میکند، بخشی از اقتصاد دیجیتال است. کسبوکارهایی که دادهها را به اطلاعات هوشمند تبدیل میکنند، میتوانند از مزایای رقابتی بهرهمند شوند. دادهها میتوانند به موارد زیر کمک کنند:
- درک بهتر از مصرفکنندگان هدف
- تحول مدلهای تجاری
- ایجاد محصولات و خدمات بهتر
- توسعه فرآیندهای کارآمدتر
تحول دیجیتال بر بخشهای مختلف کسبوکار نیز تأثیر گذاشته است. به عنوان مثال، در سالهای اخیر شاهد افزایش کار از راه دور و همکاری دیجیتال بودهایم. مطالعهای از مککینزی در سال ۲۰۲۲ نشان داد که ۵۸ درصد از آمریکاییها تمایل دارند حداقل یک روز در هفته از خانه کار کنند، در حالی که ۳۵ درصد ترجیح میدهند به طور کامل از خانه کار کنند.
پذیرش از سوی جامعه کسبوکار
یک بررسی در سال ۲۰۲۱ از Frontiers in Psychology نشان داد که سازمانها برای رقابت و بقا باید فناوریهای دیجیتال را بپذیرند و تغییر کنند. دیجیتالی شدن باعث شده مشتریان انتظارات بیشتری از کسبوکارها داشته باشند. آنها میخواهند هر زمان و هر کجا که بخواهند، با کسبوکارها تعامل داشته و پاسخ بگیرند. این تقاضا منجر به ظهور بازاریابی چندکاناله و اپلیکیشنهای کاربرپسند شده که تعاملات بین برندها و مصرفکنندگان را تقویت میکنند.
اقتصاد دیجیتال بر تمام کسبوکارها اثر میگذارد
چه یک کسبوکار از آن استقبال کند یا نه، اقتصاد دیجیتال تأثیر گستردهای بر تمام صنایع دارد. میتوان انتظار داشت که روزی تمام فعالیتهای اقتصادی به دلیل تحولات دیجیتال، بخشی از این اقتصاد باشند.
اقتصاد دیجیتال امکان مقیاسپذیری محصولات و خدمات را فراهم میکند
اقتصاد دیجیتال امکان مقیاسپذیری بیشتر محصولات و خدمات را به کسبوکارها میدهد و پلتفرمها را قادر میسازد تا محصولات و خدمات پیچیدهتری را در دسترس عموم قرار دهند.
ما پیشتر در مطلبی تحت عنوان فرصت ها و چالش های اقتصاد دیجیتال برای کسب و کارهای سنتی به این موضوع پرداخته ایم که در شرایط موجود اقتصاد دیجتال می تواند برای کسب و کارای سنتی هم فرصت و هم تهدید باشد.
منبع: Wharton School – University of Pennsylvania