پویش نه به تصادف / خبرنگاران خواستار اقدامات فوری دولت برای کاهش تلفات جادهای شدند

جمعی از خبرنگاران با ارسال نامهای به رئیسجمهور، خواستار اقدامات فوری برای ارتقای ایمنی جادهها و کاهش تصادفات مرگبار شدند.
این روزنامهنگاران با اشاره به پویش نه به تصادف ، بر ضرورت تغییرات اساسی در حوزه حملونقل کشور تأکید کردند. آنان با انتقاد از کیفیت پایین خودروها، وضعیت نامناسب جادهها و فرسودگی ناوگان حملونقل عمومی، از دولت درخواست کردند با اصلاح قوانین، نظارت مؤثرتر و ارتقای ایمنی راهها، مانع از تکرار حوادث مرگبار شوند. آنها همچنین بر اهمیت آموزش و فرهنگسازی در میان رانندگان برای کاهش تخلفات تأکید نمودند.
جانباختن خبرنگاران در سوانح جادهای؛ مطالبه جمعی برای ارتقای استانداردهای ایمنی
جمعی از خبرنگاران و روزنامهنگاران کشور، با ارسال نامهای به رئیسجمهور، خواستار رسیدگی فوری به وضعیت ناگوار حوادث جادهای و ارتقای کیفیت خودروها، جادهها و قوانین راهنمایی و رانندگی شدند. این درخواست در پی افزایش تصادفات مرگبار اخیر و به منظور کاهش تعداد جانباختگان و آسیبدیدگان حوادث جادهای مطرح شده است.
متن کامل نامه به شرح زیر است:
جناب آقای دکتر مسعود پزشکیان
رئیسجمهور محترم ایران
با سلام و احترام
ما جمعی از خبرنگاران و روزنامهنگاران، با یادآوری حادثه تلخ و فراموشنشدنی دوم تیرماه ۱۴۰۰، که منجر به جان باختن دو تن از بهترین خبرنگاران ایران، همکاران عزیزمان، مهشاد کریمی و ریحانه یاسینی، در سانحه اتوبوس خبرنگاران محیط زیست شد؛ بار دیگر ضرورت توجه به ایمنی حملونقل عمومی را گوشزد میکنیم. اتوبوسی که در آن روز خبرنگاران را از بازدید پروژه احیای دریاچه ارومیه برمیگرداند، فاقد استانداردهای اولیه ایمنی بود و مانند بسیاری از وسایل حملونقل عمومی فرسوده، جان عزیزان ما را گرفت.
در تیرماه همان سال، اتوبوس حامل شماری از سرباز معلمان هم در یزد دچار سانحه شد و هفت نفر جانباختند. این حوادث و موارد مشابهی مانند سانحه اتوبوس فرزانگان کرمان که به تازگی رخ داده است؛ نشاندهنده وضعیت اسفبار ناوگان حملونقل عمومی کشور و رعایت نشدن استانداردهای ایمنی جادهای است. پس از حادثه اتوبوس خبرنگاران محیطزیستی، بیش از ۲۰۰ خبرنگار و فعال مدنی با امضای نامهای خواستار رسیدگی جدی به این موضوع، شناسایی مقصران و اصلاح رویههای موجود شدند. اما نهتنها این مطالبه به نتیجه نرسید، بلکه همچنان شاهد وقوع حوادث مشابه در جادههای کشور هستیم.
حوادثی که نتیجه مستقیم فرسودگی ناوگان حملونقل، کیفیت پایین خودروها، کمتوجهی به استانداردسازی جادهها و کمبود تجهیزات امدادی است. جناب آقای رئیسجمهور، راهاندازی پویش «نه به تصادف» میتواند اقدامی ارزشمند و امیدبخش باشد. تحقق این هدف نیازمند گامهای عملی و قاطع از سوی دولت است. به همین دلیل، از حضرتعالی درخواست داریم که با دستور و پیگیری جدی، زمینهساز اصلاحات اساسی در حوزه حملونقل جادهای شوید.
از جمله اقدامات ضروری در این مسیر میتوان به:
- تهیه گزارشی دقیق از وضعیت نقاط حادثهخیز جادهای و تدوین برنامه زمانبندی واقعبینانه برای بهبود وضعیت جادهها؛
- ارتقای استانداردهای تولید خودرو و حذف خودروهای ناایمن از چرخه حملونقل کشور؛
- بازسازی و نوسازی ناوگان حملونقل عمومی که طبق آمارها ۸۰ درصد آن فرسوده است؛
- اصلاح قوانین راهنمایی و رانندگی و نظارت بیشتر بر حملونقل عمومی؛
- افزایش نظارت و برخورد قاطع با تخلفات مرتبط با ایمنی جادهای.
حوادث جادهای یکی از تلخترین واقعیتهای کشور ماست که هر سال هزاران خانواده را داغدار میکند. ما امیدواریم که دولت چهاردهم با همراهی نهادهای مدنی با رویکردی جدی و عملگرایانه، گامهای مؤثری برای کاهش تلفات جادهای بردارد تا کمتر شاهد بروز حوادث تلخ جادهای باشیم. ما روزنامهنگاران هم به عنوان دیدبان پویش «نه به تصادف» تحقق این مطالبات را پیگیری خواهیم کرد.
با احترام
جمعی از خبرنگاران و روزنامهنگاران ایران
مطالب بیشتر:
کمپین نه به تصادف؛ مبارزه با استفاده از موبایل هنگام رانندگی
2 روز پیش در رویداد 360 به آغاز کمپین نه به تصادف اشاره کردیم. این کمپین با هدف کاهش تلفات جادهای و ارتقای ایمنی راهها، به تازگی راهاندازی شده است.
کمپین مورد بحث تلاش میکند با افزایش آگاهی عمومی، رانندگان را از خطرات جدی استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی مطلع سازد. آمارها نشان میدهد که حواسپرتی ناشی از استفاده از موبایل، یکی از عوامل اصلی وقوع تصادفات مرگبار در کشور است. این پویش با همکاری فعالان مدنی و رسانهها، برنامههای آموزشی و اطلاعرسانی متعددی را در دستور کار دارد. کارشناسان معتقدند که فرهنگسازی و تغییر رفتار رانندگان میتواند تأثیر بسزایی در کاهش حوادث جادهای داشته باشد. «نه به تصادف» از تمامی شهروندان دعوت میکند تا با پیوستن به این حرکت، در حفظ جان خود و دیگران سهیم شوند.
انتهای پیام
3 نظر
[…] […]
[…] […]
[…] […]