66 درصد تلفات جاده ای کشور در 12 استان / استان فارس صدرنشین مرگ و میر جاده ای سال 1402

طبق آماری که توسط پزشکی قانونی منتشر شده است، 66 درصد تلفات جاده ای کشور در 12 استان اتفاق افتاده که سهم استان فارس بیش از دیگر استانها است.
بر اساس گزارش سازمان پزشکی قانونی، در سال ۱۴۰۲ دوازده استان از جمله فارس، تهران و سیستان و بلوچستان، ۶۶ درصد از مرگومیرهای ناشی از تصادفات ترافیکی کشور را داشتهاند.
استان فارس با بالاترین تعداد تلفات در صدر قرار گرفته است، پس از آن تهران و سیستان و بلوچستان در رتبههای دوم و سوم هستند. استان ایلام نیز کمترین میزان مرگومیر را ثبت کرده است. این آمار بر ضرورت توجه به پویش نه به تصادف تأکید میکند؛ پویشی که با هدف کاهش حوادث جادهای و ارتقای ایمنی راهها فعالیت میکند.
مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی در کشور
به گزارش رویداد 360؛ بر اساس آمار منتشر شده توسط سازمان پزشکی قانونی کشور، در سال ۱۴۰۲ دوازده استان شامل فارس، تهران، سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان رضوی، اصفهان، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، مرکزی، مازندران و گیلان، مجموعاً ۶۶ درصد از کل مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی را به خود اختصاص دادهاند. سایر استانها نیز ۳۴ درصد باقیمانده را شامل میشوند.
در این میان، استان فارس با بالاترین تعداد تلفات، در رتبه نخست قرار دارد. پس از آن، تهران در رتبه دوم و سیستان و بلوچستان در جایگاه سوم ایستادهاند. دیگر استانهای مذکور نیز در رتبههای بعدی مرگومیرهای ترافیکی قرار میگیرند.
نکته قابل توجه این است که استان ایلام کمترین میزان مرگومیر ناشی از تصادفات رانندگی را در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسانده است؛ موضوعی که میتواند به عنوان الگویی موفق در زمینه ارتقای ایمنی جادهها مورد بررسی قرار گیرد.
این آمار و ارقام در راستای کمپین نه به تصادف منتشر شده است؛ پویشی که با هدف کاهش حوادث ترافیکی و ترویج فرهنگ رانندگی ایمن در سراسر کشور فعالیت میکند. مسئولان این پویش معتقدند که آگاهیبخشی و آموزش عمومی میتواند نقشی کلیدی در کاهش تلفات جادهای ایفا کند.

66 درصد تلفات جاده ای کشور در 12 استان و 34 درصد در دیگر استانهای کشور
مطالب مشابه:
سهم استانها در آمار تلفات جادهای
بررسی جزئیات آمار نشان میدهد که تمرکز تلفات در برخی استانها بیش از سایر مناطق است. عواملی همچون وسعت جادهها، حجم ترافیک، وضعیت زیرساختها و فرهنگ رانندگی میتوانند در این تفاوتها مؤثر باشند. به عنوان مثال، استان فارس به دلیل موقعیت جغرافیایی و تردد بالای وسایل نقلیه، نیازمند توجه ویژه در زمینه ارتقای ایمنی و بهبود شرایط جادهای است.
لزوم اقدامات فوری و مؤثر
کارشناسان بر این باورند که کاهش تلفات جادهای نیازمند برنامهریزی جامع و اقداماتی چندوجهی است. از بهبود کیفیت جادهها و علائم راهنمایی و رانندگی گرفته تا آموزش مستمر رانندگان و اعمال قوانین سختگیرانهتر برای متخلفان، همگی میتوانند در کاهش آمارهای نگرانکننده مؤثر باشند.
پویش نه به تصادف و نقش آن در جامعه
این پویش با بهرهگیری از ظرفیتهای رسانهای، آموزشی و فرهنگی سعی در جلب توجه عموم به معضل تصادفات رانندگی دارد. برگزاری کارگاههای آموزشی، تولید محتواهای آگاهیبخش و همکاری با نهادهای مرتبط، از جمله اقداماتی است که در دستور کار این کمپین قرار گرفته است.
سخن پایانی
مرگومیر ناشی از حوادث ترافیکی، علاوه بر خسارات جبرانناپذیر انسانی، تبعات اقتصادی و اجتماعی گستردهای نیز به همراه دارد. بنابراین، همکاری همهجانبه مردم و مسئولان در کاهش این سوانح، امری ضروری و اجتنابناپذیر است. امید است با استمرار تلاشها و همدلی ملی، شاهد جادههایی امنتر و کاهش چشمگیر تلفات باشیم.
انتهای پیام
3 نظر
[…] […]
[…] […]
[…] پیشتر گفتیم که استان فارس و تهران در سال 1402 هم بیشترین تعداد تلفات جادهای در کشور را داشتهاند. […]