سیر تا پیاز ماجرای بنزین ۳۸ هزار تومانی / هزینه واردات و چالشهای مصرف
ماجرای بنزین ۳۸ هزار تومانی به بحران جدیدی تبدیل شده است. دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش اخباری تازه از ناترازی بنزین و رقم واردات بنزین به اطلاع رساند.
بحران ناترازی بنزین در ایران به یکی از مسائل اصلی در صنعت انرژی تبدیل شده است. طبق اعلام دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش، روزانه بین ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر بنزین در کشور کمبود داریم که بخشی از این مشکل به واردات بنزین با هزینه ۳۸ هزار تومان برای هر لیتر برمیگردد. این وضعیت بهویژه در شرایطی که مصرف بنزین بهطور قابل توجهی افزایش یافته، نیاز به اصلاحات فوری در سیاستهای مصرفی و تولیدی کشور را برجسته میکند. در این میان، توجه به توسعه حملونقل عمومی، اصلاح نرخ بنزین و حمایت از تولید پالایشگاههای کوچک میتواند راهحلهای اصلی این بحران باشد.
ماجرای بنزین ۳۸ هزار تومانی چیست؟
به گزارش رویداد ۳۶۰ و به نقل از تسنیم؛ ناصر عاشوری، دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش، با اشاره به ناترازی روزانه ۸ تا ۱۴ میلیون لیتر بنزین در کشور، از لزوم اصلاحات گسترده در مصرف، تولید و عرضه خودروهای کممصرف، و همچنین توسعه حملونقل عمومی خبر داد. وی اعلام کرد که واردات هر لیتر بنزین برای ایران حدود ۳۸ هزار تومان هزینه دارد و تاکید کرد که باید در کنار افزایش پلکانی و سالانه نرخ سوخت، فرهنگ مصرف نیز اصلاح شود.
عاشوری با اشاره به اینکه مصرف روزانه بنزین در سال جاری به ۱۱۲ میلیون لیتر رسیده، افزود: «این در حالی است که تولید داخلی تنها بین ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر را پوشش میدهد.» او با تأکید بر اهمیت کنترل مصرف سوخت و مدیریت بهینه منابع، اظهار داشت:
«رشد مصرف بنزین از سال ۱۳۹۹ تا کنون ۳۸ تا ۴۰ درصد بوده و این مسئله به عدم توسعه ناوگان حملونقل عمومی و کاهش تعداد اتوبوسهای شهری و بینشهری مربوط میشود. به همین دلیل، توسعه حملونقل ریلی نیز از ضروریات است.»
لزوم اصلاحات ساختاری در تولید بنزین
دبیر کل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پالایش، در بخش دیگری از صحبتهایش، تاکید کرد که تکیه بر احداث پالایشگاههای بزرگ به تنهایی راهکار مناسبی نیست و پیشنهاد کرد: «بهتر است چندین پالایشگاه کوچک با ظرفیتهای ۱۰ تا ۴۰ هزار بشکه با مشارکت بخش خصوصی احداث کنیم؛ این اقدام هم به افزایش ظرفیت تولید فرآوردههای نفتی از جمله بنزین کمک میکند و هم از منظر پدافند غیرعامل ارزشمند است.»
آخرین وضعیت پالایشگاه آبادان و سوددهی پالایشگاهها
عاشوری به اضافه شدن پالایشگاه آبادان به مجموعه پالایشگاههای زیر نظر انجمن پالایش نفت کشور اشاره کرد و افزود:
«واگذاری سهام پالایشگاه آبادان نیز بر اساس قانون در حال پیگیری است.»
وی همچنین اعلام کرد که پالایشگاههای کشور در سال جاری حدود ۱۴۱ هزار میلیارد تومان سوددهی داشتهاند، اما با وجود پرداخت ۳۱ هزار میلیارد تومان مالیات مستقیم به دولت، هنوز ۱۶۸ هزار میلیارد تومان از دولت مطالبه دارند.
مطالعه بیشتر:
- فردا آخرین فرصت مراجعه به مراکز اسقاط برای طرح جایگزینی خودرو
- افزایش تولید بنزین / تولید روزانه ۷۱ میلیون لیتر بنزین
- صمصامی: در لایحه بودجه ۱۴۰۴ به افزایش قیمت بنزین اشارهای نشده است
انتهای پیام