خصوصی سازی خودرو و مواضع مجلس / ماجرای مخالفت با خصوصیسازی چیست؟

در حالی که سیاستهای خصوصیسازی صنعت خودرو در دستور کار دولت قرار دارد، انتشار نامهای با امضای ۱۴۰ نماینده مجلس، موجی از ابهامات را به همراه داشته است. بررسیها نشان میدهد که برخی از این امضاها جعلی بوده و پشت پرده این اقدام، منافع گروهی خاص در صنعت خودروسازی قرار دارد.
نامهای که با ادعای مخالفت ۱۴۰ نماینده مجلس با خصوصیسازی صنعت خودرو منتشر شد، حالا با چالش جدی مواجه شده است. شواهد نشان میدهد که برخی امضاها بدون اطلاع نمایندگان ثبت شده و انتشار نیافتن اسامی امضاکنندگان، بر ابهامات این ماجرا افزوده است. این در حالی است که سیاستهای کلان کشور بر مردمیسازی صنعت خودرو تأکید دارد و دولت مصمم است این مسیر را ادامه دهد. حال باید دید مجلس چه واکنشی به این افشاگری نشان خواهد داد و چه اقداماتی برای شفافسازی این نامه صورت خواهد گرفت.
ابهام در امضاء نمایندگان؛ پشت پرده نامه جنجالی به مسعود پزشکیان
به گزارش رویداد 360 و به نقل از دیدهبان ایران؛ چندی پیش، خبر ارسال نامهای از سوی ۱۴۰ نماینده مجلس به مسعود پزشکیان، رئیس جمهور در مخالفت با خصوصیسازی صنعت خودرو، واکنشهای زیادی را برانگیخت. اما آنچه این نامه را در هالهای از ابهام فرو برده، عدم انتشار اسامی امضاکنندگان و گمانهزنیها درباره احتمال جعلی بودن برخی امضاها است. این مسئله در شرایطی مطرح میشود که برخی گزارشها نشان میدهد تعدادی از نمایندگان، منافع شخصی خود را در صنعت خودرو دنبال میکنند؛ بهعنوان مثال، فردی که بهتنهایی ۳۰۰ نفر را در ایرانخودرو استخدام کرده، طبیعتاً با خصوصیسازی این صنعت مخالف خواهد بود.

خصوص سازی خودرو و مواضع مجلس
مطالب بیشتر:
بررسی محتوای نامه نشان میدهد که برخی از بندهای آن خلاف واقع است، به طوری که این احتمال را مطرح میکند که عدهای از نمایندگان، سایر همکاران خود را بدون اطلاع دقیق از جزئیات، به امضای آن ترغیب کردهاند. از سوی دیگر، عدم انتشار لیست امضاکنندگان این نامه، شائبه پنهانکاری را تقویت کرده و برخی تحلیلگران معتقدند که این اقدام برای جلوگیری از تقابل با تأکیدات رهبری درباره مردمیسازی صنعت خودرو صورت گرفته است. نکته قابلتأمل این است که هیچیک از امضاکنندگان، تاکنون حاضر به مناظره با کارشناسان متخصص این حوزه نشدهاند؛ آیا این عدم شفافیت نشانهای از ضعف استدلال در مخالفت با خصوصیسازی نیست؟
سنگاندازی در مسیر اصلاحات صنعتی
درحالی که دولت جدید، با جدیت اجرای سیاستهای کلان مقام معظم رهبری را در اولویت قرار داده و بر مردمیسازی صنعت خودرو تأکید دارد، جریانی خاص در تلاش است تا این روند را متوقف کند. برخی شنیدهها حاکی از آن است که گروهی از افراد بانفوذ در مجلس و صنعت خودرو، با اهداف سیاسی، مسیر اصلاحات را سد کرده و بهدنبال ناکام گذاشتن دولت در اجرای این برنامه کلیدی هستند.
در نهایت، مردم انتظار دارند که نمایندگان، به جای سیاسیکاری و تأمین منافع شخصی، در مسیر اصلاحات اقتصادی و صنعتی کشور گام بردارند. خصوصیسازی صنعت خودرو یکی از الزامات توسعه این بخش محسوب میشود و هرگونه مقاومت غیرشفاف در برابر این سیاست، میتواند شائبه رانت و منافع پشتپرده را تقویت کند. اکنون، بیش از هر زمان دیگری، ضرورت دارد که نمایندگان مجلس به شفافیت پایبند باشند و اجازه ندهند بازیهای پشتپرده، آینده صنعت خودرو را به چالش بکشد.

خصوصی سازی خودرو و مواضع مجلس
انتهای پیام
یک نظر
[…] خصوصی سازی خودرو و مواضع مجلس / ماجرای مخالفت با خصوصی… […]