تعارض منافع در ایران‌خودرو / کروز در آستانه انحصار بزرگترین خودروساز کشور

آخرین مهلت ثبت‌نام برای محصولات ایران خودرو

صنعت خودرو ایران در آستانه تصمیمی سرنوشت‌ساز قرار گرفته است. کروز، به‌عنوان بزرگ‌ترین قطعه‌ساز کشور، با خرید تدریجی سهام ایران‌خودرو، به دنبال تصاحب این خودروساز است. این اقدام که مصداق بارز «تعارض منافع» است، می‌تواند به انحصار، گران‌فروشی و سقوط کیفیت در صنعت خودرو منجر شود.

به گزارش رویداد 360 به نقل از تابناک؛ صنعت خودرو ایران، به‌عنوان یکی از ارکان مهم اقتصاد کشور، در آستانه تصمیمی سرنوشت‌ساز قرار دارد. کروز، بزرگ‌ترین قطعه‌ساز کشور، با خرید تدریجی سهام ایران‌خودرو، قدم‌های بلندی برای تصاحب این خودروساز برداشته است. این اقدام که از سوی کارشناسان به‌عنوان «تعارض منافع» توصیف می‌شود، می‌تواند پیامدهای سنگینی برای صنعت خودرو و مصرف‌کنندگان به همراه داشته باشد.

فروش ویژه بک X3 و جک J4 بهمن ۱۴۰۳ / جزئیات شرایط فروش نقدی و قسطی

تصاحب ایران‌خودرو توسط کروز

تعارض منافع در ایران‌خودرو: کروز در آستانه انحصار بزرگترین خودروساز کشور

علی خضریان، عضو کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی، در این باره هشدار داده است: «واگذاری ایران‌خودرو به کروز مصداق بارز تعارض منافع است. این اقدام نه تنها به انحصار و گران‌فروشی منجر می‌شود، بلکه می‌تواند تیر خلاصی به صنعت خودرو ایران باشد.»

تعارض منافع؛ ریشه انحصار و سقوط کیفیت
خضریان در نامه‌ای به رئیس کمیسیون اصل نود مجلس تأکید کرده است که حضور قطعه‌سازان در هیأت مدیره خودروسازان، باعث می‌شود خودروسازان به جای ایجاد مزیت رقابتی از طریق خرید قطعات ارزان، مجبور به خرید قطعات گران‌قیمت از شرکت‌های وابسته شوند. این موضوع نه تنها کیفیت محصولات را کاهش می‌دهد، بلکه فشار قیمتی مضاعفی را به مصرف‌کنندگان تحمیل می‌کند.

وی همچنین هشدار داده است که این اقدام می‌تواند به حذف قشر عظیمی از قطعه‌سازان خصوصی، تشدید انحصار، ترویج مونتاژکاری به جای تولید واقعی، و نهایتاً وابستگی شدید ارزی کشور منجر شود.

خصوصی‌سازی یا تاراج صنعت؟
تجربه سال‌های گذشته نشان داده است که خصوصی‌سازی بدون در نظر گرفتن تعارض منافع، تنها به تقویت انحصار و ناکارآمدی می‌انجامد. ایران‌خودرو، با تاریخی از تلاش و اشتغال‌زایی، حالا در آستانه تصمیمی قرار دارد که می‌تواند سرنوشت این صنعت را برای همیشه تغییر دهد.

آیا ایران‌خودرو قربانی رانت و انحصار می‌شود؟
این سوالی است که پاسخ آن را باید در شفافیت و قاطعیت مسئولان و نهادهای نظارتی جست‌وجو کرد. اگر امروز جلوی این فرآیند گرفته نشود، فردا شاید برای نجات صنعت خودرو ایران، خیلی دیر باشد.

بیشتر بخوانید:

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *