تاریخچه ایران خودرو به روایت تصویر / از رویای برادران خیامی تا مونتاژ خودرو چینی

تاریخچه ایران خودرو

ایران خودرو، غول خودروسازی ایران، داستانی پر فراز و نشیب از تلاش، نوستالژی و تحول را در دل خود جای داده است. از روزهای نخستین با اتوبوس‌های مونتاژی بنز تا تولید پیکان، پژو ۴۰۵ و سمند، این شرکت همواره بخشی از خاطرات جمعی ایرانیان بوده است. با هم به مرور تاریخچه ایران خودرو به صورت تصویری می پردازیم.

در این مطلب در رویداد 360، سفر هیجان‌انگیز ایران خودرو از تأسیس در سال ۱۳۴۱ تا امروز را با عکس‌هایی نوستالژیک مرور می‌کنیم.

تاریخچه ایران خودرو: از کارواش مشهد تا امپراتوری خودروسازی

ایران خودرو، به عنوان بزرگترین خودروساز کشور، در مردادماه ۱۳۴۱ با نام ایران ناسیونال توسط برادران خیامی (احمد و محمود) تأسیس شد.

این شرکت فعالیت خود را با مونتاژ اتوبوس‌های بنز آغاز کرد و به مرور با همکاری خودروسازان خارجی، به تولید انبوه خودروهای سواری پرداخت. عکس‌های قدیمی از خط تولید اتوبوس‌های دهه ۴۰، نمادی از تلاش بنیانگذاران برای تحقق رویای خودروسازی ایرانی است.

تولد پیکان: نماد نوستالژی صنعت ایران

از آنجا که رویای خودروسازی این دو برادر حد و مرزی نداشت، همزمان با تولید اتوبوس‌های آلمانی به فکر تولید خودرویی برای استفاده عموم اقشار جامعه افتادند. مذاکرات با بسیاری از شرکت‌های ایتالیایی، انگلیسی، فرانسوی و آلمانی شروع شد و در نهایت، برادران خیامی توانستند با شرکت تالبوت انگلستان به توافق برسند و مجوز خط تولید خودروی هیلمن هانتر را از این شرکت دریافت کنند.

تاریخچه ایران خودرو

تاریخچه ایران خودرو

در دهه ۴۰ شمسی، همکاری با شرکت تالبوت انگلیس به تولید پیکان منجر شد. این خودرو که بر پایه هیلمن هانتر طراحی شده بود، در اردیبهشت ۱۳۴۶ با ظرفیت اولیه ۶۰۰۰ دستگاه در سال راه‌اندازی شد. تولید پیکان تا سال ۱۳۵۶ به ۹۸۰۰۰ دستگاه در سال رسید و به نمادی از پیشرفت صنعتی ایران تبدیل گردید. تصاویر سیاه و سفید خط تولید پیکان، امروز یادآور روزهای طلایی این خودروی اسطوره‌ای است.

تاریخچه ایران خودرو

انقلاب و تحولات دهه ۶۰: از جنگ تا تولد پژو ۴۰۵

با وقوع انقلاب اسلامی در سال ۱۳۵۷، شرکت ایران ناسیونال ملی شد و نام آن به ایران خودرو تغییر یافت. در دهه ۶۰، این شرکت به تعمیر خودروهای نظامی و تولید خمپاره پرداخت، اما با پایان جنگ، همکاری مجدد با پژو فرانسه به تولید پژو ۴۰۵ در انتهای دهه 60 انجامید.

از سال ۱۳۶۹ شمسی در ایران از موتور ۱۸۰۰ سی سی و قوای محرکه پژو 504 به مدت ۷ سال در پیکان به علت نبود موتور استفاده می‌شد که به پیکان پژویی معروف شد.

تاریخچه ایران خودرو

تاریخچه ایران خودرو

تاریخچه ایران خودرو

پژو 405 با طراحی کلاسیک، محبوبیت گسترده‌ای در ایران پیدا کرد و تولید آن حتی پس از تعطیلی شرکت مادر در انگلستان ادامه یافت.

عصر خودروهای ملی: سمند و دنا

در دهه ۷۰ و ۸۰، ایران خودرو با طراحی سمند به عنوان نخستین خودروی ملی، گامی بلند به سوی خودکفایی برداشت. هرچند سمند در ابتدا با موتور پژو ۴۰۵ تولید می‌شد، اما پایه‌ای برای توسعه محصولات بعدی مانند دنا شد. در سال ۱۳۸۴، خداحافظی با پیکان پس از ۴ دهه تولید، پایان یک فصل و آغاز عصر موتورهای ملی مانند EF7 را رقم زد. تصاویر خط تولید سمند در سمنان و مراسم خداحافظی با پیکان، از نقاط عطف این دوره هستند.

دهه ۹۰: برجام، چینی‌ها و پژو ۲۰۰۸

امضای برجام در دهه ۹۰ شمسی، فرصتی برای همکاری مجدد با پژو فرانسه ایجاد کرد. هرچند خروج آمریکا از این توافق، تولید مدل‌هایی مانند پژو ۲۰۰۸ را محدود ساخت، اما همکاری با شرکت‌های چینی مانند هایما و دانگ فنگ به تولید خودروهایی مانند هایما S7 و دانگ فنگ H30 کراس انجامید. علاوه بر این، طراحی دنا پلاس توربو با امکانات مدرن، نشان‌دهنده تلاش ایران خودرو برای رقابت در بازار پرچالش خودرو بود.

نوستالژی در قاب عکس

تاریخچه ایران خودرو

مدیران ایران خودرو: از خیامی تا مقیمی

پس از برادران خیامی، مدیرانی مانند محمد موسوی، منوچهر منطقی و فرشاد مقیمی هدایت این شرکت را بر عهده گرفتند. با وجود چالش‌هایی مانند تحریم‌ها و کاهش کیفیت قطعات، محصولات ایران خودرو به دلیل قیمت پایین‌تر و هزینه تعمیرات کمتر، همچنان سهم قابل توجهی از بازار داخلی را در اختیار دارند.

منابع: اطلاعات، کافه تاریخ، دنیای اقتصاد

انتهای پیام

یک نظر

  • چرا مخالفت مجلس با واگذاری ایران خودرو به کروز جدی‌تر شده است؟ - پایگاه خبری تحلیلی رویداد 360

    […] […]

    1403-11-13 در 12:00
  • دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *