توقف تولید سمند سورن / معرفی دو خودرو جدید ایران خودرو در سال 1406

مدیرعامل جدید ایران خودرو خبر از توقف تولید سمند سورن داد و اعلام کرد که در سال 1406 دو پلتفرم جدید جایگزین خواهد شد.
عادل پیرمحمدی، مدیرعامل جدید ایران خودرو در حاشیه همایش صنعت خودرو و قطعهسازان خبر از تغییرات گسترده در مسیر تولید و توسعه محصولات این شرکت داد. او با اشاره به وضعیت فعلی سمند سورن پلاس گفت: «ما از سورن پلاس رضایت نداریم؛ چرا که این خودرو با استانداردهای روز جهانی همخوانی ندارد و بهزودی تولید آن متوقف خواهد شد.»
پیرمحمدی توضیح داد که هرچند سورن فعلی توان پاس کردن استانداردهای اجباری داخل کشور را دارد، اما از نگاه مدیران ارشد ایران خودرو، فاصله زیادی با خودروهای بهروز دنیا دارد و همین موضوع موجب شده طرح توقف تولید آن آماده اجرا شود.
او در ادامه سخنان خود به بحث ارتقای ایمنی خودروهای تولیدی پرداخت و تأکید کرد که تحقق این هدف نیازمند سرمایهگذاری چشمگیر در روند ساخت خودرو و صنعت فولاد است. بر اساس اعلام مدیرعامل، ایران خودرو دو پلتفرم جدید را طی سالهای آتی معرفی خواهد کرد. نخستین پلتفرم در نیمه دوم سال ۱۴۰۵ و دومین پلتفرم در ابتدای سال ۱۴۰۶ به خط تولید خواهد پیوست؛ هرچند راهاندازی هر یک از این پروژهها زمانبر خواهد بود.
توقف تولید تمام مدلهای سورن
بر اساس شنیدهها، علت اصلی توقف تولید سمند سورن و مدلهای مختلف آن، عدم توانایی در پاس کردن استاندارد تصادف از کنار است. با وجود تلاشهای فراوان و کسب مجوزهای داخلی، مدیران تصمیم گرفتهاند چرخه تولید برخی محصولات قدیمی را خاتمه دهند تا منابع لازم برای توسعه پلتفرمهای جدید آزاد شود. به گفته پیرمحمدی، این تصمیم شبیه به حالتی است که «یک خودرو پس از سالها ادامه تولید، وقتی دیگر نمیتواند با استانداردهای روز رقابت کند، باید جای خود را به نسل تازهای از پلتفرمها بدهد.»

مطالب مشابه:
نکته جالب این ماجرا آن است که گروه محصولات سورن، با وجود همه محدودیتها، در دو ماهه ابتدای سال جاری بیشترین میزان تولید و فروش را در میان دیگر خانوادههای صنعتی ایران خودرو ثبت کرده است. ایرانخودرو در این مدت ۲۳۰۲۹ دستگاه از گروه سورن را تولید و ۲۲۸۴۴ دستگاه را به فروش رسانده که بیشترین سهم فروش را بین تمام گروههای تولیدی این خودروساز به خود اختصاص داده است.
پیشینه سمند سورن
خانواده سمند از سال ۱۳۸۱ و با هدف تولید «خودرو ملی» وارد بازار شد. در سال ۱۳۸۵ نسخه سورن، با تغییراتی نسبتاً جزئی نسبت به سمند اصلی، روانه بازار گردید. طی این سالها چند نسل از مدلهای سمند سورن تولید و سپس از فهرست محصولات کنار گذاشته شد تا در نهایت نسخه سورن پلاس به بازار آمد.
در اواخر پاییز ۱۴۰۲، سمند سورن پلاس با موتور XU7P معرفی شد؛ موتوری که پیشتر در وانت آریسان ۲ و پژو پارس نیز به کار رفته و قادر است ۹۸ اسببخار قدرت و ۱۴۶ نیوتنمتر گشتاور تولید کند. با این حال اکنون تصمیم بر این است که تمامی مدلهای سورن از چرخه تولید خارج شوند؛ نکتهای که با توجه به قرار داشتن اسکلت اصلی سمند در بازار از سال ۱۳۸۱ و بیش از دو دهه حضور آن در جادههای کشور، چندان دور از انتظار نیست.
پیرمحمدی در سخنان خود یادآور شد: «پس از حدود ۲۵ سال، کنار گذاشتن یک محصول قدیمی اتفاق طبیعی است.» او تأکید کرد که باید منتظر ماند و دید پلتفرمهای جدید تا چه حد قیمتهایی قابل رقابت با سورن خواهند داشت؛ چرا که هنوز بخش زیادی از خریداران قشر متوسط جامعه، خرید خودروهایی مانند سورن را در اولویت قرار میدهند. بههمین دلیل، ایرانخودرو توجه ویژهای به «محدوده قیمتی» محصولات آینده خود خواهد داشت.
نمونههایی از خروج خودروهای قدیمی
طی سالهای اخیر چند مدل شاخص از خط تولید ایران خودرو خارج شدهاند؛ از جمله:
- پژو ۴۰۵ GLX (۱۳۶۹–۱۴۰۱)
- سمند (۱۳۸۲–۱۴۰۱)
- تیبا صندوقدار و تیبا ۲ (۱۳۸۸–۱۴۰۱)
- پژو پارس (۱۳۷۹–۱۴۰۳)
اکنون نوبت به خانواده سمند سورن رسیده است تا پس از بیش از دو دهه حضور در بازار، جای خود را به نسل تازهای از خودروهای ملی بدهد.
بیشتر یخوانید:
2 نظر
[…] توقف تولید سمند سورن / معرفی دو خودرو جدید ایران خودرو د… […]
[…] توقف تولید سمند سورن / معرفی دو خودرو جدید ایران خودرو د… […]